Alla inlägg under maj 2010

Av Susanne - 29 maj 2010 16:36

Vad vore livet utan Marie?


Ingen som följer med å tittar på hus, å ingen som kollar upp om gräsklipparen är startklar, å ingen Zico som äter upp maten och skrämmer livet ur katten  
Vad vore livet utan facebook?   

 
”Du kan inte förändra dem, men du kan bestämma dig för att inte låta dem ta din energi! Så skit i dem! Livet är för kort för idioter!!!” 
Tack för det Lize, ska skriva detta i pannan på mig själv.

Det är precis detta Ronnylevde efter. Önskar att du vore här. Du hade pratat, lyssnat och skojat, saknar dig så jävulskt grymt .

Du tog det mesta med humor eller en klackspark. Din toleransnivå var hög, men när den nådde gränsen var du inte att leka med.


Önskar jag vore mer som du, då hade det varit lättare att stå ut med mig själv, med livet.


Det skulle ju vara vi, tillsammans i världen, visst bestämde vi det så? Är alldeles skinnflådd utan dig. Måste försöka tänka på det du försökte förmedla, styra om tankegångarna, kämpa framåt, bli tuffare. Ensam är stark?


Vi ska tävla i morrn å det ska f-n gå bra, eller hur?



Morgondagens schema och ritualer.

Klockan ringer 05:30, masar mig upp och mickrar en stor kopp kaffe, skördar lite.
En liten tråkig kisserunda med Isa.
In i duschen.
Ät frukost.
Kom ihåg att plocka ner en godsak (eller?), den ”döda råttan”  + hundmappen.
Kör till klubben 07:45, inte värt att vara där för tidigt och nervösa sig.
Förbered Isa och ring Eeá.


All my love
 

Av Susanne - 27 maj 2010 23:07

Så har vi haft en träningshelg i Heges underbara sommarstuga i Hallsberg, god mat och gott vin.
Fått många verktyg men är fortfarande alldeles tom i huvudet, undrar när det ska börja fyllas på igen?
Hege och Drama tränar  

 

Instruktören Carina med Plus (konvalecent)
 

Maria kommer med bus-gänget Lucifer, Laura och Mozart (?), lilla Zico.

 

Tar det lugnt på stenen

 

Drama, Lucifer och Isa jagar råttan  

 

Lyckades fånga älsklingsråttan.

 

Lite span från ovan, otäcka portisar?

 
Johanna och Lunas jättefina inkallning.

 

Mozart gör ett portisligg  , matte Lena ser fundersam ut...
 

Hege pular med seglet

 

Motvalls kärring, liksom sin matte
 


Lite av Carinas anteckningar som jag ska fundera på.

SUSANNE/ISA
Vi pratade om hur känslig Isa för mattes kroppsspråk . Vi tränade din säkerhet i linförigheten, halter. Hur ert framförande var, hur säker, å stolt du var, och hur snyggt det såg ut, med ditt leende.
Vi pratade även om hur viktigt det var med belöningsplaceringen, så att hon inte drog sig fram i halterna eller satte sig snett. Å att göra om ” inte korr och rätta till” utan bara göra om och gör Isa rätt blir du jätteglad å hon får sin leksak.
Samma sak gäller ingångarna vid inkallning, å dem gick ju bra när ni tränade. Viktigt att du har din ritual, så att Isa är med, men hon behöver inte alltid se pipen, visade det sig ju, du kunde köra pass när du inte hade visat den, men hon visste att hon fick den när hon gjorde rätt.
Vi gjorde apportering med mycket bra resultat, å jag tror att du hängde med i hur jag menade att du skulle utveckla, håll fast övning (apport bakom ryggen) , kunna sitta med den, gå med den, göra inkallning med den. Vi gick även igenom olika alternativ på ställande under gång, och hur viktigt det är hur man säger kommandot, hur man går osv.  Vi gjorde platsliggning med alla hundar och Isa skötte sig bra, koncentrerad på uppgiften, brydde sig inte om de andra hundarna. Vi pratade om alternativ för att få upp henne på första kommandot, ev. att du sa ”kommando” å samtidigt rörde på dig bakåt, så hon blev tvungen att resa sig. Samma sak vid läggande att hon fick belöning när hon gjorde det på 1:a kommandot.
Vi pratade om vikten med att bryta om hunden inte gjorde det vi ville på första kommandot, å hur viktigt det var med belöningen om de gjorde det.
Jobbade även med plankan, bakdelskontroll.
Pratade även om hur viktigt det är med delmål, om 2 veckor, om 3 månader om 1 år osv. Även att planera och dokumentera och utvärdera träningen. Träningskompisar och korta pass.

Vi pratade ju även om att hålla i halsbandet när man inte tränade så hon inte kunde stå å gräva, äta gräs...

Antijantelagen

Du är fantastisk!
Du är enastående och unik!
Du kan lära dig allt du vill!
Du är bra precis som du är!
Du har unik kompetens och kunskap att dela med dig av!
Du har så mycket att vara stolt över!
Du kan göra allt du vill!
Du duger!
Skratta, ha kul, njut – livet är härligt!
Det finns människor som bryr sig om dig – precis som du är!
Du har massor att ge!


Förberedelser


   

Linförighet
 



Av Susanne - 21 maj 2010 09:19

Har inte hunnit/orkat skriva på ett tag. Varit på portisläger i Hammarö, jättehärligt. Fick testa på weight pull, kan vara något för oss. Fick hälsa på en Dogo/presa canario, rasen är en favorit, men verkar tyvärr ha problem med höfter och alla är inte seriösa och kollar upp detta....


 

Alla storlekar är tillåtna!

 

 

Ner med hakan tjejen, låååååg tyngdpunkt ska det vara.

 

Uppvärmning, nedtrappning och streching är som vanligt superviktigt.


Wilma tränade juniorhandling för en riktig domare med Isa igår, det går bättre och bättre. Har upptäckt att leksak är mycket bättre än godis, samt att Wilma måste låta Isa ha lite tråkigt mellan varven. Är lite annorlunda visning som junior, bl.a bedöms och prioriteras kontakt och samarbete mer än hundens exteriör. Kollade om Wilma kunde ha henne lös bland de andra på klubben, det gick jättebra tills Isa fick syn på matte, alltid ett dilemma... Men är det bara matte hon springer till så är det inga problem. Samt att Wilma håller koll på alla utplacerade godisryggsäckar...


Annars är jag helt handlingsförlamad. Det var kämpigt nog att själv ordna upp pappas dödsbo, men hade åtminstone känslomässigt stöd från Ronny. Nu känns det tusen gånger värre att fixa min älskade livskamrats dödsbo, utan stöd från någon. Det tar knäcken på mig. Måtte jag piggna på mig snart. Några hus i sikte, men fattar inte hur jag ska palla flytta bara... pust.


Färdig-gnällt för denna gång! Idag far vi till Hallsberg för den efterlängtade lydnadshelgen. Får se vad Carina kan ge oss för nya verktyg.


Puss och kram!

Av Susanne - 13 maj 2010 08:38

Spåret blev inställt på kort varsel, kanske lika bra det? Det är mycket framöver.


Är "folknykterhetens dag" idag, motfalls som jag är funderar på att ta en liten rackare  ...


Veckan har varit en känslomässig berg-å-dalbana  . Nu känns det mer stabilt i känslolivet, hoppas det håller i sig . Ingen hade varit lyckligare än jag om det vore så enkelt som att bara "rycka upp" sig.
 
Uppe tidigt som vanligt, är så skönt med tidiga mornar. Myser lite, skönt med "söndag" mitt i veckan. Packar inför kommande helger, tvättar och småstädar i lugn och ro, lyssnar på helgradio. Lite grått här utanför, fin-fint den dag som idag är, Susanne-väder.


Gud

Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden


Sinnesro
Bönen.
Den som beds över världen.
Av man och av kvinna.
Dag för dag.
Världen över.

Tag den med dig.
Be den om morgonen
Be den om kvällen
Be den, dag för dag.
Med insikt och omsorg
Om dig själv.
Om den värld du lever i.
Om din nästa.


Sinnesro.
Ro, och lugn.
Stillhet i sinnet.


Inte i rusande irritation och kvävande sorg.
Inte i stress.
Inte i frustration.


Utan i sinnesro.
I ro, och i lugn.
Med stillhet i sinnet.



Gud
Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra

Vad är det jag inte kan förändra?
Var lägger jag mitt krut?
Vad är det jag inte kan förändra?

Det som varit kan inte förändras.
Det som kommer kan.
Det som sagts kan inte suddas bort.
Det kan inte riktigt backas.
Det som är sagt, det är sagt.
Men det kan mildras, det kan blekna.
Det kan talas om, och det kan förlåtas.
Och vi kan lära oss till nästa gång.


Till det som varit kan vi ändra förhållningssätt.
Vi kan se det, vi kan samtala om det, vi kan förhålla oss till det, och vi kan förlåta.
På så sätt kan vi förändra, även det som varit.
Men vi kanske inte kan ändra, förändra, det som är förbi.


Ett liv.
En anställning.
En dom.
Ett övergrepp.
En sorg.


Ibland blir det dags att släppa.
Släppa taget.
Och gå vidare igen.


Hur är det hos dig?Är det något du sörjer?
Är det något du söker upprättelse för?
Vad kan du göra?
Kommer du att göra det?
Kan du göra det?
Tjänar det något till?
Vad vill du skall ske?
Kommer det att ske?
Kan du göra, så att det sker?
Kanske kostar det bara mer?
Kanske är det dags att släppa?


Kanske är det just en sådan sak – som inte kan förändras.


Gud
Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan

Är det så?
Eller kan jag förändra?
Kanske ligger det bara hos mig.
Hur ser jag det?
Kan jag förändra? Är det möjligt, eller skall jag ge upp?
Kan jag förändra, det som är fel?
Kan jag se, att något är fel, och bringa mod, att försöka ändra?

Vad kan jag påverka?


Kan jag påverka förhållningssätt?
Hur? Vems? Vilkas?
Kan jag påverka freden, ickevåldet, orättvisor, utsatthet?
Hur? Vems? Vilkas?
Kan jag påverka utsläppen, miljöfrågorna, vägnätet, skolgången?
Hur? Vems? Vilka?


Ja, visst kan jag påverka. Visst kan du påverka.
Vissa saker är gjorda i ett nafs.
Vissa tar tid.
Men ge inte upp.
Ge inte upp för inställningen att det inte går.
Det tar tid. Påverkan. Insikt.
Ge inte upp.



Gud
Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden

Accept.
Mod.
Förstånd.

Lägg inte tid, kraft och påverkan.
Där du vet och tror att det kommer att misslyckas.
Lägg tid, kraft och påverkan
Där den kan göra nytta.


Förstånd.
Att inse loppet kört.
Att lägga ner, och gå vidare på nya spår.


Accept
Mod
Förstånd
För liv och framåtkraft.



Gud
Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden
Vi hörs! Ta hand om er därute  
Av Susanne - 11 maj 2010 23:45

Så verkar som om det blir Hammarö till helgen om inte Isa börjar blöda. Fick just veta att vi ska ha wight pull, super. Åsså ska Lajla ha maltwhiskey med sig , bara den inte är norsk så...


Mycket härj om bryggan är det och nu har den slitit sig loss från sina förtöjningar oxå, ti hi. Undrar om det är Ronny som är i farten? . Se om Hasse och jag kan hjälpas åt att få bort y-bommarna när jag är hemma igen. Hålla alla tummarna att jag får sålt platsen, så jag slipper den skiten.


Körde fel när vi skulle till Ljungnäs idag, både dit och på vägen hem, funderar på om det finns något kvar i detta huvudet... Var ju inte sååå länge sen jag körde fel tre ggr t.o.r Nybro  Kocko!!! Förresten hörde göken i kväll. Var på ett uruselt humör så tog det väldigt lugnt och försiktigt på träningen. Har sånna 5-timmarssömnar nu, men hellre det än att inte sova alls kontra sova dygnet runt. Tar väl ut sin rätt så småningom.


Bestämt oss för Drammen i juni, åker tillsammans med Carina och Big Brother Loke. Oxå anmält till några lydnadstävlingar inom närmsta tiden, om nu inte löpet kommer i vägen.


Missade huset i söndags, Marie gick vilse i spårskogen, nästan en timme var hon borta. For iväg till en bonde för att låna en telefon, han ringde upp å som tur var svarade hon. Kunde ha blivit överfallen av ett vildsvin eller ligga med brutet ben.


Trööööött, natti natti, fullt upp i morrn. Kramis

Av Susanne - 9 maj 2010 05:09

 
Det är svårt att ta stegen när man inte ser vägen,
det är svårt att se framåt när man inte ser målet.


"Stanna alla klockor, stäng av din telefon,
tysta hunden med ett ben där den gläfser i vrån,
täck över pianot och låt kistan bäras ut
till de sörjandes tårar och trummans förstämda salut.


Må flygplanens klagan betyga vår nöd
där de ristar sitt budskap i skyn: ”Han är Död”,
klä duvorna i kräppkragar på städernas torg,
låt polisen bära svarta handskar av sorg.


Han var mitt norr, mitt söder, mitt väst och öst,
min arbetsvecka och min söndagströst,
min dag, min afton, mitt tal, min sång;
jag visste inte att kärleken skulle ta slut en gång.


Stjärnorna behövs inte; blås ut varenda en.
Montera ner molnen och ta isär solen sen,
sopa ren skogen och töm haven på deras innehåll;
ty från och med nu spelar ingenting mer någon roll."


W H Audens

Av Susanne - 4 maj 2010 08:51

Slarv-Matte tappar sina grejor när vi är ute och går, sen måste jag springa och leta upp dem. Här kommer jag med plånboken, tur att hon har mig till sin hjälp .  Tack, Klara (Sixtens matte) för att du tipsade mig om detta  .




Dancing Queen   
   


Varsågod matte, här har du din mobiltelefon.


Mat!!! 

 
     
 


 

Snälla matte, låt mig slippa!

 

Usch, vad äckligt, kom något blött på ena klon!  

   

Torka pälsen



Labberycket

 

SPÅRA 

Här får du en pinne, morsan.

   

Å till sist träffade vi en jättestor, snäll brunbjörn, men han var visst lite blyg för mig  

 

Av Susanne - 3 maj 2010 05:01

Det brast fullkomligt när jag fick ett okänsligt mejl från båtklubben. Tidigare saker kom upp, å jag kan varken förstå eller förlåta. Satt resten av kvällen gråtande och lyssnade på en gräsklippare, tänkte på Ronnys gräsklipparglädje...


Det har stigit mig över huvudet, känns som om jag inte klarar detta varken praktiskt eller känslomässigt. Marie har varit ovärderlig och hjälpt mig mer än hon borde, hon måste få leva sitt eget liv med heltidsjobb, hus och trädgård.


Hur ska jag få kraft att orka vidare, vad ska jag göra, var ska jag börja???


Saknaden gör så ont, men visar oxå att jag har upplevt kärlek. Försöker hitta och suga åt mig glad energi så kanske jag kommer upp till ytan. Det ska nog gå, som så många gånger förr???

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Presentation


Jag heter Isa och är en portugisisk vattenhund. Här skriver vi om hundlivet + litet annat som händer i mitt och matte Susannes liv.

Ovido - Quiz & Flashcards