Direktlänk till inlägg 1 april 2010

Fullspäckad hund

Av Susanne - 1 april 2010 08:25

Förra veckan, en fullspäckad hundvecka, se om jag kommer ihåg allt.

Onsdag; Klinic i fotgående med  Eva Bodfäldt. Hon visade tre hundar, en unghund, en hund med positionsproblem samt en skällande/gnällande hund. Måste säga att jag som spelar i den lägre divisionen märke väl inte av några speciella problem, tyckte hundarna var jätteduktiga. Lärde mig dock att hunden med positionsproblem var uttittad av sin förare. Föraren var, som oftast fallet är, helt omedveten om detta beteende. Visar hur viktigt det är att någon studerar ens handhavande.


På torsdagen började appellkursen på Nybro BK. Vi delade upp oss i smågrupper och körde varandra i fotgående och jag fick den vanliga läxan, måste ta mig tid att tagga upp Isa innan vi börjar. Efter kursen fångade jag kursledaren Daniel och hade en givande diskussion med honom.

Dirigering med Eva Bodfäldt på fredagen, mycket fniss blev det...  Några bilder på Evas blogg.

Så har vi börjat med rallylydnad också, oj det var svårare att jag trott. Dels den begränsade ”gången”  (50 cm) man har att utföra kommandona på  samt att få Isa att stå rakt framför mig (front) när jag backar!  Där är vi lite handikappade av den vanliga lydnaden, eftersom Isa är fixerad vid min vänstra sida… Insåg helt plötsligt att hon är ju väldigt duktig att hålla vänsterpositionen, men jag måste få henne närmre mig. Denna träning har vi nytta av både i vardagen och på lydnaden. Det skapar jättefin kontakt och lär oss samarbete. Matte stel som en pinne, men det är som vanligt. Tävla ska vi förståss göra i denna gren också, annars är det väl ingen idé att gå på kurs?     

På lördagskvällen var jag, Marie och Nadja på Söderports café och lyssnade på häftig live-musik åt soul-blueshållet. Riktigt roligt att komma ut på lite människoaktiviteter också.  

Så är det påsk igen. Ett år sen Isa, Tommy och jag var och hälsade på Ronny   på båten, vad roligt vi hade. Ikväll är det appellkurs och i morgon far vi på en inofficiell, mest för att kolla Cathrines och Qivis debut i ringen. Ställer även Isa men hon är för korthårig och lite för mullig, men det är ju så roligt. Träning på klubben lär vi väl också hinna med, kanske åka till Nybro och kolla in Busungens agilityträning.

Påskpussar till våra vänner     

 
 
Lajla

Lajla

1 april 2010 08:57

Hei. Det er alltid interessant å lese det du skriver. :-)
Kan du forklare litt mer om hva "uttittad av sin förare" betyr?

God påske

http://web.mac.com/lajlalyseggen

 
Isa

Isa

1 april 2010 09:21

Föraren tittar på hunden istället för att rikta sin blick i rörelseriktningen.

http://www.fadistas.hundsida.se

 
Isa

Isa

1 april 2010 09:25

När man tittar på hunden förändras även förarens kroppspråk (riktas mot hunden i stället för mot målet). Hundar läser ju tydligen kroppen väldigt mycket.

http://www.fadistas.hundsida.se

 
Ingen bild

Marie

1 april 2010 23:30

Suck, nu uppdaterar jag inte min hemsida och inte nog med det, skickar inte bilder till dig heller... måste nog till skärpning....
Är ju jättekul att du uppdaterar Isas sida så det vore kanske kul om du hade några bilder också....
Förlåt ;)

 
Ingen bild

Lajla

2 april 2010 07:22

Takk. "Tvinger" man hunden ut av rett posisjon v at man kan virke truende? Jeg ser nok for mye på mine hunder og må fokuserer mer på å se rett fram. Men det er vanskelig å belønne til rett tid, synes jeg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 8 augusti 2010 21:28

                        

Av Susanne - 7 augusti 2010 21:16

Av Susanne - 1 juli 2010 20:56


Du ger mig nya motiv med rötter i min själ. Nej, jag har inte kommit över dig. Varför skulle jag det? Jag lever för det du gav. Och jag är lycklig över att du nådde in i mig och förändrade mig tår för tår. ...Det tror jag är din gåva till världe...

Av Susanne - 27 juni 2010 16:03

 Idag simmade Isa-Fisan under vattnet för första gången. Plupp, så dök hon ned och hämtade upp en sjunkande frisbee, flera gånger. I våras började hon bada utan att matte följde med ut, det tar sig Hon är nog snart nere på 8 meters djup, vänta bara ...

Av Susanne - 26 juni 2010 23:17

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Presentation


Jag heter Isa och är en portugisisk vattenhund. Här skriver vi om hundlivet + litet annat som händer i mitt och matte Susannes liv.

Ovido - Quiz & Flashcards